يا عين
--------------
يا عين غفلانة
مش دارية
بايه متدبر ومستني
وهل معقول يا ناس
فيه ناس تقدر
تخون تغدر
😔
👆
وبامانة..
في بيت من بيوت الله
يكون الموت مع الغدرة
في يوم من أفضل الأيام
يجينا الهم والحسرة
اه يا غادرين
ومهما عملتوا
راح نبقى
ومهما حاولتوا
راح نفضل
💪
على تراب الوطن
واقفين
✋
آه يا غادرين
نموت على الحدود
شهدا
نموت في كمين
وفي كنيسة
نموت بنصلي
وبنسجد
نموت
زي ال سبقونا
بايمان ثابتين
وداعين للاله يغفر
و أرواحنا بتتقابل
وبتسلم علي ال
راحوا قبلينا
على شهداء الوطن
رايحين..
لكن برده
انتوا مش عارفين
أنا مصري
أنا مسلم
أنا مسيحي
أنا باقي
ليوم الدين
في أرض الله
بلاد ياما
لكن ربي مكرمها
وقال بلدي
من الأمنيين
وفي الآخر
لا أنا الأول
ولا الآخر
أنا واحد
وفيه غيري
كتير ملايين
بيتمنوا
بروحهم
يفدوا أوطانهم
وحسبي ربي
يرحمنا
ويجعلنا مع أحبابنا
من السابقين
✋
-------✋
بقلمي/ أمل التابعي الشاعرة
----------------

إرسال تعليق