GuidePedia

0

شمس بلادي طالعة تغني كل صباح

نورها بيجي يُعم بلادي هنا و أفراح

تملا الدنيا بأمر الباري جمال و سماح

لما تطل بنورها بتشفي ألام و جراح

تحت شعاعها تحيا بلادي أمينة براح

و أنا وإخواتي نحس بأن الحب مُباح

نحيا سعادة هناء و مودة و كل فلاح

نقرأ نكتب و كمان نرسم كل نجاح

نلعب نمرح كداو يرفرف فوقنا جناح

نضحك نسعد لما نلاقي الكون مرتاح

لما نحس بأن العطر في مصرنا فاح

لما نلاقي الشر ما بينا خِلاص انزاح

لما نلاقي في قلب الليل بدرنا لاح

لما بلادنا الغالية يعم نظامها صلاح

لما يسود الأمن بلادي و يجينا سيّاح

وقتها أحس بأن الدنيا يا مصر براح

ما أنا طيارك و أنا غواصك والملّاح

و أنا أسيرك و أنا خفيرك و السباح

و أنا طبيبك وقـت ألامـك و الجـراح

و أنا أنغامك وقت رخائك و المدّاح

و أنا العامـل جـوا المصنع و الفلاح

أبعد أقرب أرجع فوق أراضيكِ أرتاح

ولأجل أمانك أنا و إخواني نبيع الأرواح

إرسال تعليق

 
Top