GuidePedia

0
قصيده بعنوان مصر العروبه


مصر يا ام العروبه



بحبك يا مصر



وبعشق ترابك



سامحينا



ان تركناكى تموتين وحيده



وتسللنا الى خارج الغرفه نبكى



كجنودنا هاربين من الحرب



سامحينا



ان رائينا دمك ينساب كانهار العقيق



اه كم كنا جبناء



عندما تركناكى يا مصر



يا مصر انا هنا انظر اتذكر من انا ؟



لمحت فى الماضى البعيد فتى غرير ارعنا 



ايتسلق الاشجار لا ضجرا يحس ولا ونى



ويعود بالاغصان يبريها سيوفا وخناجر



ويخوض فى وحل الشتاء متهللا متيقنا



لا تبقى شر العيون ولا يخاف الا لسانا



انا من مياهك قطره فاضت جدادا لنا



انا من ترابك يا مصر



انا من طيورك بلبل غنى بمجدك فاغنتنى



حمل الطلاقه والبشاشه من ربوعك لدنى



للبحر ينشره بنوك حضاره وتمدنا



بيقولوا انك اميره



بيقولوا انك اسيره



بيقولوا انك فقيره



بيقولوا انك حبيبه



بحبك يا ام الدنيا



وبعشق ترابك



يا ام المدائن



يا حبيبتى يا مصر



سامحينا يا مصر



كم كنا جبناء فى حقك



احبك يا مصر



وافديكى بدمى وعمرى



بحبك يا ام العروبه



وبعشق ترابك



احمد عمر سالم






إرسال تعليق

 
Top